# 1c Sosiaalinen media muodin maailmassa

Sosiaalisen median hyödyntäminen kaupan alalla

Työskentelen kaupan alalla maailmanlaajuisen muotibrändin alla ja yrityksemme käytössä on monta erilaista sosiaalisen median kanavaa. Näitä ovat Instagram, Facebook, Twitter, YouTube sekä Pinterest.

Muodin markkinointi sosiaalisen median kanavissa on moniulotteista ja niissä on usein eroja. Tarkasteltuani yrityksemme markkinointikeinoja eri sosiaalisen median kanavissa, uskon siinä olevan vielä potentiaalia. Kanavilla julkaistaan upeita kuvia uusimmista trendeistä ja yhteistyömallistoista, jotka inspiroivat katsojia ostamaan tuotteita. Yksi tärkeä asia jää kuitenkin kanavilla usein mainitsematta, ja sen on tuotteiden hinta. Yritys tarjoaa muotia ja laatua parhaaseen hintaan, mutta sen sosiaalisen median kanavat eivät kuitenkaan houkuttele ihmisiä ostamaan edullisten hintojen perusteella, vaan enneminkin niistä välittyvän tunnelman avulla. Ainoastaan Facebookissa ja Twitterissä viestitään hinnoista. Osa kilpailijoista markkinoi tuotteitaan kanavilla hinnan avulla ja houkuttelee asiakkaat sitä kautta ostamaan juuri heiltä. Kannatan hintojen mainostamista oman kokemukseni perusteella, ja uskon sen toimivan markkinoinnin edistäjänä tällä alalla.

Ympäristöasiat ovat kuuma puheenaihe tänäpäivänä ja kuluttajat suosivat mielellään yrityksiä, jotka ovat ympäristötietoisia ja pyrkivät vähentämään esimerkiksi muovin kayttöä pakkauksissaan. Niimpä sosiaalista mediaa tulisi hyödyntää myös yritysten ympäristötekojen viestinässä kaupan alalla, jotta asiakkaiden tietoisuus näistä olisi helposti saatavilla. Somea tulisi hyödyntää lisäksi asiakasryhmien tarkastelussa, jotta voidaan tunnistaa potentiaaliset ostajat ja kohdistaa tarjonta juuri heille.


Sovellukset kuten Istagram, Facebook ja Twitter tarjoavat hyvin samankaltaisia ominaisuuksia organisaatioille käytettäväksi. Pääasiassa sovelluksissa julkaistaan kuvia, joiden avulla pyritään mainostamaan tuotteita tai palveluita. Instagram on keskittynyt enimmäkseen pelkästään kuviin ja tarinoihin, jolloin kohderyhmän tavoittaminen on nopeaa ja helppoa. Facebook ja Twitter puolestaan tarjoavat paremmat mahdollisuudet kirjoittaa laajemmin, joka vaatii käyttäjältä enemmän aikaa.


Sosiaalinen media tarjoaa paljon etuja ja siksi suurin osa yrityksistä haluaa olla siellä vahvasti mukana. Organisaatioiden käyttämien sovellusten avulla yritykset voivat vahvistaa yrityskuvaansa ja lisätä näkyvyyttä markkinoilla. Potentaalisten asiakkaiden tavoittaminen ja heidän sitouttaminen yritykseen on helpompaa sitä kautta ja se lisää myös liikennettä verkkosivuille. Kilpailu on alalla kovaa ja yritysten tulee tarjota helppoa ja nopeaa palvelua kuluttajille, jotta mielenkiinto ylläpidetään juuri omassa yrityksessä. Näimpä sosiaalinen media on jopa välttämätön monelle alan organisaatiolle.


Kommentit