# 2 c Sosiaalisen median pelisäännöt

adidas Groupin sosiaalisen median pelisäännöt

Adidaksella työntekijöitä rohkaistaan olemaan ylpeitä ja avoimia siitä missä he työskentelevät, mutta se kuinka kukin esiintyy sosiaalisen median kanavilla, on jokaisen omalla vastuulla. Tämän hetken viestintätavat muuttavat tapaa, jolla puhutaan mm. kuluttajille, kohderyhmille ja yhteistyökumppaneille, joka näkyykin yrityksen kehityksessä.

Adidas on laatinut ohjeet työntekijöilleen tarjoten hyödyllisiä neuvoja, kuinka välttyä ongelmatilanteilta ja väärinkäsityksiltä sosiaalisessa mediassa kun työntekijä esiintyy/julkaisee materiaalia yrityksen nimissä.

Kaikki lähtee siitä, että työntekijöiden on on ymmärrettävä ja sitouduttava noudattamaan yrityksen toimintaohjeita sekä tutustuttava globaalin politiikan manuaaliin. Vain tietyt henkilöt, joille on lupa, saavat julkaista materiaalia somessa yrityksen nimissä. Työntekijän julkaistaessa jotain, on nimi ja rooli yrityksessä käytävä ilmi, koska työntekijät joilla ei ole valtuutta julkaisuun, saavat puhua vain omasta puolestaan, ei koko yrityksen puolesta. Jolloin julkaisut eivät välttämättä suoraan koske yrityksen asemaa, strategiaa tai mielipiteitä.

Jokainen työntekijä on vastuussa siitä, että kaikki "vain sisäiseen käyttöön" tarkoitettu materiaali ei saa joutua ulkopuolisiin käsiin. Yrityksen markkinointiosasto hoitaa viestinnän ulkopuolisille tahoille, jos jotain halutaan tiedottaa julkisesti. On kuitenkin täysin sallittua puhua työstä muulle yhteisölle, mutta esimerkiksi uutta mallistoa tai muuta arkaluonteista tietoa ei saa paljastaa ennen virallista julkaisua. Salassapitosopimuksessa jokainen sitoutuu noudattamaan kyseistä sääntöä ja tällä pyritään minimoimaan kyseinen riski. Jos jokin asia omissa julkaisuissa mietityttää, tulee asiasta kysyä esimiehiltä ennen julkaisua. Työnantajaa tulee kunnioittaa, sekä kantaa vastuu tiedoista, joita työntekijälle on uskottu.

Kaikki adidaksen konsernin vastainen toiminta on kiellettyä, yleisöä tulee kunnioittaa ilman minkäänlaisia loukkauksia liittyen esimerkiksi uskontoon.

Tekijänoikeuksia ei saa vähätellä. Jos jokin ei ole omaa, sitä ei saa julkaista. Myös asiakkaiden ja kumppaneiden tietojen julkaisu on kiellettyä ilman lupaa.

On tärkeää muistaa, että ystävät ja läheiset yhdistävät työntekijän yritykseen some kautta, joten profiilien täytyy olla yhdenmukaisia sen kanssa kuinka työntekijä haluaa esiintyä yrityksen edustavana työntekijänä. Julkaisuissa tulee aina muistaa yritysen imago ja sen ylläpitäminen positiivisena, jotta mikään ei voi tuottaa yritykselle harmia.

Mielestäni adidaksella on hyvin selkeät pelisäännöt sosiaalisen median käytössä. Viesti on selkeä ja yksinkertainen siinä mitä yritys toivoo työntekijöiltään. Säännöissä käy ilmi mitä yritys odottaa työntekijältä, sekä kuinka yritys toimii itse periaatteidensa mukaan noudattaen samoja sääntöjä. Yrityksen johdon tulisi olla päävastuussa säännöistä sekä niiden hyväksymisestä käytäntöön, mutta niiden laatiminen on hyvä jättää markkinoinnin osaajille.



Tässä vielä linkki adidas Groupin sivuille:
https://s3-us-west-2.amazonaws.com/articleresources/adidas-Group-Social-Media-Guidelines1.pdf




Kommentit