# 4 c Miten hyödynnän sosiaalista mediaa tulevaisuudessa?

Somen tulevaisuus

 

Tänä päivänä lähes jokainen käyttää sosiaalista mediaa, ja vain harva voi välttyä törmäämästä siihen jossain vaiheessa elämäänsä. Käyttö ei varmasti tule vähenemään, vaan päinvastoin. Uusia sovelluksia keksitään jatkuvasti lisää ja ne ovat yhä vahvemmin mukana niin yksityisten henkilöiden, kuin yritystenkin käytössä. Sovellukset mahdollistavat käyttäjien verkostoitumisen ympäri maailman sekä tekevät yhteydenpidosta helppoa ja vaivatonta. Käytetyimpiä sovelluksia ovat Facebook, Twitter, Instagram sekä Snapchat. Esimerkiksi Instagram on oiva esimerkki siitä, kuinka helposti se tarjoaa näkyvyyttä valtavan käyttäjämäärän ansiosta ja tekee näin palveluiden/tuotteiden promoamisesta helppoa.

Somen vaikutukset ihmisiin ja yritystoimintaan ovat positiivisia sekä negatiivisia, mutta koen sen kuitenkin tuovan käyttäjille enemmän hyötyä kuin haittaa. Somea seuraamalla pysyy maailman menoissa ja kehityksessä mukana paremmin kuin aikana, jolloin sitä ei vielä ollut. Yrityksille on oikeastaan elinehto näkyä somessa, jos haluaa tuoda nimeänsä esille. On jopa outoa, jos joku ei käytä mitään sosiaalisen median kanavia.

 Some on saanut koko maailman koukuttumaan. Puhelimet, sekä muut älylaitteet ovat liimaantuneet ihmisten käsiin paikassa kuin paikassa ja kaikki sosiaalinen kanssakäyminen sekä usein myös työt hoidetaan sen avulla. Niin hullua kuin se onkin, ihmisille on nykyään luontevampaa pitää yhteyttä toisiinsa ennemmin sovellusten kautta kuin soittamalla. 

 Ennen sosiaalisen median kanavat rajoittuivat oikeastaan kuvagallerioihin, joihin kuvat otettiin oikeilla kameroilla ja niihin nähtiin enemmän vaivaa, jotta ne pystyttiin julkaisemaan. Tämän päivät somekanavat ovat niin kehittyneitä, että kuvat otetaan suoraan puhelimella ja niihin lisätään vain lyhyt ja ytimekäs kuvateksti tai emoji. Lisäksi videot ovat tulleet yhä yleisemmäksi ja näillä halutaan julkaista jotain nopeasti ja vain hetkellisesti. Harva yritys markkinoi enää vain kotisivujen avulla. Käytössä on vähintäänkin yksi tai useampi somekanava ylläpitämässä brändin nimeä.

 Osa somekanavista päivittyy nopeaa tahtia, ja kaikkia sovelluksissa tehtyjä uudistuksia ei ehdi tarkastelemaan sitä mukaan, kun niitä päivitetään. Tämä vaatii käyttäjiltä aikaa opetella hallitsemaan uusia ominaisuuksia. Joskus uudistukset ovat hyvin käytännöllisiä, mutta joskus turhia siihen nähden kuinka pieniä ne ovat.

 Uskon sosiaalisen median tulleen jäädäkseen niin yksityisille käyttäjille, kuin yritystenkin käyttöön. Itse kuitenkin keskityn paljon tarkemmin nykyään siihen mitä julkaisen, koska oman digitaalisen identiteetin haluan pysyvän positiivisena ja harkittuna, ilman että myöhemmin joudun katumaan julkaisujani. Tiedonhankinta ja ostokset tapahtuvat somen kautta ja niin uskon sen toimivan jatkossakin. 

Yksityisten henkilöiden vaikutus yrityksille somessa on nostanut yritysten menestystä.  Esimerkiksi eri brändien palkkaamat ambassadorit mainostavat yritysten tuotteita omilla sivuillaan, tavoitteena saada uusia asiakkaita. Tällöin on hyvin tärkeää, kuinka yksityisenä henkilönä edustaa somessa, koska kyseessä on yrityksen maine. Etenkin korona aikaan ambassadoreille on varmasti riittänyt töitä, ja yritykset ovat joutuneet turvautumaan somen tarjoamiin palveluihin todella voimakkaasti. Verkkokauppojen myynti nosti päätään todella paljon korona aikana, kun kaupankäynti tapahtui ihmisten kotisohvilta älylaiteiden avulla. 


Some jatkoon!



Kommentit